Backgrounds & Polka Dot Backgrounds
-->

Wednesday, March 21, 2012

Petua nak bagi muka licin

Ok, hari ni aku nak bagi petua camne nak kasi muka korang licin..petua2 ni sume aku da try sendirik n yang penting memang menjadik.serius wa tarak tipu..ok let's check it outtda..



1. Ok, korang boley guna kulit kayu manis untuk kasi muka korang licin dan bebas jerawat.. Cara dia camnie. korang amik kulit kayu manis tu, dalam sebatang pun da cukup and then korang tumbuk bagi lumat atau hancur. Tapi kalau nak senang n taknak buang masa korang blender je. Hasil kulit kayu manis yang telah ditumbuk tu, korang sapu lah pada bahagian-bahagian muka korang yang ada bekas-bekas jerawat tu..tapi jangan bubuh banyak sangat sebab memang pedih n rasa pijar sket. So, better letak tu berpada-pada kalau tak boleh luka muka korang..





2 .Cara yang kedua korang boleh gunakan buah tomato untuk mencantikkan muka dan juga melicinkan muka. Korang hanya perlu hancurkan buah tomato tu dan lumurkan pada muka korang selama 15 minit. amalkan 3 x seminggu insyaallah muka korang akan nampak hasilnya. Selain untuk wajah, buah tomato ni jugak boleh mengempiskan perut korang.. itu petua dulu dulu la. Aku penah gak try makan tomato ni, tapi xbley tahan masam dia. So, aku just guna untuk muka sahaja.





3. Selain daripada tomato dan kulit kayu manis, korang boley jugak try bedak sejuk. Actually penggunaan bedak sejuk jugak elok taw. Masa zaman aku sekolah-sekolah dulu aku rajin lah guna bedak sejuk sebab murah kan. Tapi serius even kesan die lambat sket tapi bedak sejuk ni boley bantu kurangkan minyak yang berlebihan dekat muka korang dan lama-lama muka korang boleh jadi licin..owh, lupa nak bagitahu bedak sejuk yang aku pakai ni kaler die pink. Nama bedak ni bedak bunga rampai. Tapi die spesies bedak sejuk gak la sebab die menyejukkan muka korang..cuba la try insyaallah korang puas hati.



4. Ha ni lagi satu aku nak share dengan korang, dulu masa zaman muda muda dulu aku suka pakai krim temulawak. Krim yang warna hijau tu. Lepas je aku pakai krim tu muka aku memang jadi licin, putih dan berseri-seri..chewahh. tapi ramai yang perasan perubahan muka aku tu.. aku amalkan pakai krim tu setiap pagi sebelum pergi sekolah..tapi krim ni memang femes masa dulu dan sekarang pun masih ada dijual lagi dekat kedai2 jamu..Harga pun tak mahal dalam RM6 macam tu.. Kawan aku pun ada try gak, muka dia memang problem ada jerawat dan sunburn, tapi lepas aku syorkan pakai krim ni muka dia memang nampak perubahan jadi licin dan jerawat pun kurang.


5. Ok , ni petua untuk buat masker. Korang tak payah nak beli mahal-mahal buat je macam cara yang aku propose ni.cewahh gitu. alrite, bahannya ialah tepung beras, limau nipis dan sedikit minyak masak. apa yang korang perlu buat adalah, perahkan limau nipis tu pada tepung beras tadi and then campurkan dengan sedikit minyak masak tak kisahlah jenama apa pun. Then korang gaulkan dan sapu pada muka korang dalam 15 minit. mudah dan ringkas tapi hasil die marveles..insyaallah berkesan.

alritee, harap2 info ni boley la bantu korang yang nak licinkan muka. petua petua lain akan menyusul nanti mengikut kelajuan internet ngeh ngeh.. kbye.

4 comments :

  1. terimakasih atas informasinya gan, saya mencari informasi tetang jerawat yang selalu mengganggu penampilan wajah.
    .

    ReplyDelete
  2. Tips yang menarik ni. Boleh lah try. Anyways, jemput datang tgk blog i untuk tips dan info kekal slim.

    >>>Kurus sihat Semula Jadi! ( boleh ubah) <<<

    ReplyDelete

Time Kacehh sebab udah baca ini entry:)